الأربعاء، 28 ديسمبر 2016

قصيدة : أنا كُنت عيل .... بقلم الشاعر كريم عبدالرسول

أنا كُنت عيل حيلتي ست سنين
ودعيت يا رب
أنا عايز أشوف
ستي اللي جات لك من شهور
وسألت ابويا وقلت له
فين ستي يابا ؟
وابويا قال طِلعت لفوق
فا طلعت فوق السطح يمكن يبقي صح
ومشُفتهاش
ونزلت أعاتبه
بكلمة محبوسة ف قُليبي
مقُلتهاش
وسألت تاني
فين ستي يابا ؟
وابويا قال طلعت لفوق
بصيت له تاني وقلت له
السطح فاضي مفيش عليه ارواح بشر
- أنا قصدي طلعت للسما فوق السحاب
فَ فضلت أقول
يا ربنا ؟
ممكن أشوف ستي لساعات ؟
او ممكن اخد منها بس اتنين جنيه ؟
يا رب أنا عيل وحيد
سابت ايديه
ملقيتش رد نزلت أقول
فين ستي يابا ؟
في القبر زي ما صاحبي قال ؟
طيب خلاص
الموت حلال ؟
ماتت خلاص ودفنتها تحت التراب ؟
مش كنت بس تسيبها فوق السطح حتي لوحدها
يمكن تجوع
يمكن تعوز مني العلاج
تنده عليا تقول لي هات الأدوية علشان اخف
وأسمع كلامها وأروح لها
زي' الألف '
يرضيكوا أعدي اليم وأنا سايب ايديها ؟
يرضيكوا أكون مكسور من بعد ما تسيبني
لو كل ده مبيرضيكوش
طب يرضي مين ؟
من يوم ما ماتت جدتي
أصبحت أنا
محسوب في كشف الميتين !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق