الاثنين، 2 يناير 2017

قصيدة : أليها .... بقلم الشاعر المبدع محمد حسنى

إليها
يجوز يوصلها منى كلام
يجوز افرش طريق الحلم ناحيتها فنتقابل
من ابن عرق السنين/إلى بنت الأكابر
لسايا رغم البعد صابر
و بخبى دمعى ف جيب قميص المضحكات
مش ناسى انا كل اللى فات/لكنى رغما بتناساه

النص دا مكتوب ب آه
أو مزج بين دمع العيون مع قلب مل "الإندرال"
الصحة رغم الكسر عال
و ساعات بعكز ع اللى باقى من الحنين
صوت الأنين
يشبه أوى صوت العساكر ف الميدان
يشبه ل مس الجان او لبس توب الكرب
يشبه ضفاير سوريا بعد الحرب
يشبه ملامحى لما قررتى البعاد
أنا كنت واد
و كنت ليكى رغم قصر اليد زاد
زادت سنين العمر بس مافتكيش
قلبى اللى فات على كل أصناف النسا لساه عفيف
إليها/جايز تبات الليلة ف أحضان الرصيف
الليل كان مشهد مخيف/فاطمنت بيا
جايز يغازل حسنها المنيكان
فتفتكر "هى"
و تفتكرنى/قبل الرحيل ما يهل/قبل القدم ما يزل
قبل البعاد ما يعاند الفكرة
الذكرى ذكرى/و الدموع مقامات
و القلب عيل بشتهى الجايات
كل الحاجات موطنها ف عيونك
كل اللى فات كان من هوا كونك
جنونك/أو كبرياء الليل و هوا بيعاند وش النهار
البعد عمره ما كان مسار
وادى اللى صار
زار الخريف شجر الهوا فبكيت
الذنب كان "حبيت"
و البعد كان فرض الهوا ف الخلق
كل الغصص ف الحلق/إلاها فرشت ف القليب ملكوت
إليها/جايز يهز جمودها نبح الصوت
فرض السكوت يحرم فى حضرة العاشقين
سنين/بحايل وصلها فيا
و بمد روحى ف روحها أغنية
أقطع وصالى بنفسى فاتقطع/و اغزل ضفاير وصلها هى
و هى/ساحبة البساط من تحت اقدام الغرام
و ازاى يكون فيه انفصام!!
و انا روحى رهن تشبيكة صوابعك ف الشتا
النظرة دى مش ملفتة؟!
النبرة دى مش ملفتة؟!
روحى اللى لسا بوعدها متكلفتة مس ملفتة؟!
لساكى برضو متبتة ف الهجر!
لساكى مش سامعة صلاة الفجر!
لساكى مش سامعة الدعا ف الليل!!
"أنا صبرى كان عيل جميل"
مسه ف عرف العاشقين الهوا
لما انتى مش مالكة الدوا
قطعتى ليه من أصل روحك غصن!!
و رميتى ليه من حسن عينك حسن!!
يا متبتة ف الحزن/يا زاهدة ف العناوين
هذا الخطاب من نسل عين البكا
مكتوب بدمع العين
إليها
لكن إليها إزاى و فين؟؟!!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق