السبت، 24 ديسمبر 2016

قصيدة : النص ... بقلم الشاعر عزيز محمد

النص ده
مكتوب عشان نفسى فقط
على غير ما عودت الحروف
النص ده
بيشوبه بعض من الأنا
والإيجو عالى انانى جدا والذاتيه المفرطه
حتى القناع منى سقط
وسط اكتتاب النص بالصدق المزوق بالنفاق
وسط اكتئاب مبنى على لعن الظروف
وسط التسلى باللى فاضل من حزين
وسط التخلى عن بواقى حد كان جنبى فسابنى م الرفاق
وانا بحلى دنيتى
بصورته وانا بحضن ضلوعه بقوتى
فاللقطه تيجى ووشه بيشوفنى تملى يشبهه
لما المصور كان حقيقى مش هناك
دمر هياكل كسرتى
علّق ف رقابيها المعاول جنب فاسه وثم قال:
النص ده
مكتوب عشان نفسى فقط
بيشوبه بعض من الفجور
والبعد عن حد التبرك بالقبور
والبعد عن مد التمسك بال(يوتوبيا) الافلاطونيه الزائفه
والبعد عن شد الحبال الخائفه
من خيط ضعيف رابط ما بينى وبين (حراء)
وبشر كتير واقف مقلّق وسط أجناس الطابور
وانا بدّعى
انى خلاص
قربت من لمس العرق
لما ينقّط من جبين سيدنا النبى
فالقى الحروف طرحت –جزافا-مذهبى
عيل غبى
ازاى اكون عيل مثالى وانا مفيش ابدا معى
غير حضن اخلاق استلفته من أبى
وقت أما كان معنى السلف
اصلا حرام
وان التلف
ف الحضن بيؤدى لعلل
بعض الخلل
مطلوب ساعات علشان تحس الانبساط
والعزله احيانا بتيجى م الاختلاط
والضحك مفرخة العياط
واللى بيزعل من ثبات الأرض يتعكز على نوم البساط
واللى يخاف عقدة (أوديب)
يقتل شكسبير السبب
او يقلع البدله البذيئه ويفترش
أرض التواضع ويا أحلام البُساط
النص ده
مكتوب عشان نفسى فقط
على غير ما عودت الحروف
النص ده
بيشوبه بعض من الأنا
والانحطاط
والاشتطاط
والحَب ف السبحه سقط
قصدى انفرط
الحَب بيجيد الوقوع والانفراط
زى الدقايق وقت نومك ع السرير
وقت اما يبقى الحزن باهت او ساعات يظهر غميق
لما تجيد شن الحروب على مروحة استاند استخبت م الزعيق
من والدتك
من بطئها
نفسك تكون اسرع عشان تعرف تنام
والبطء اصلا مصدره
مش م الرِيَشْ.......دى مخدتك
البطء كان اصلا قماشها المعتبر
والقطن فيه جواه صبر
على زرع اخضر كان ماليك
واتبدّلت
فجأه -بغباوه -فطرته
لما انتويت تعمل كبير
وتنام على طول السرير
من دون ما تاخد حيطه من كدب الساعات
ع الحيطه وف طول المسير
والاحتياط
م الادعاء
انك بقيت الفيلسوف
يعنى التنقل من مراحل حد كان يشبه صبى
يبقى بلوغ يافع حدود شاعر غبى
فاكر بأنه (مُسيلمه)
وانه مَلَك طُهر الحروف
النص ده
اكبر دليل ع الاحتفاء
بالذات وقتل الانسانيه ف خصرها
والطعن من خلف القصايد او نميمه ف ضهرها
يمكن يكون اكبر دليل ع الانطواء
رغم انى واخد ع الزحام
والالتحام
بالناس ف اوقات الصلا
والناس صفوف
والله دايما كنت بسمع للإمام
لما يقول
"سُدوا الفُرج"
كنت افضل الساجد وراه
وقت الهرج
وقت المرج
واتارينى
فارقت الحياه
النص ده
حارج حدود السرب وهديل الحمام
وف عز ما كل البشر
تبقى تمام
ببقى انا
(حجَاج )جديد
(ابو جهل) متدارى ف قصيدة(البُحترى)
وأبو تمام
(عُمر) الفاروق
قبل اعتناقه للهدوء
بعد اختناقه م الفسوق
بعد اهتداؤه انه مفيش
عابد بدقن
ولا يعيش ساجد بتمتمة الكلام
والقلب جاحد بالإله
النص ده
مكتوب عشان نفسى وفقط
علشان افوق
من وهم اسطورة كيان
كبّرته من لحم الحرام
وانا حفظت من البيان
ان اللى من لحم الحرام مره نشأ
لازم تكون النار مصيره بالالتهام
النص ده
مكتوب عشان كل اللى شاف روحه بتشبهنى انا
يلحق يعود تانى لطين بدء النشوء
يلحق يسيب (سيلفى )مناسب لاحترام المرحله
يلحق يسيب وش المصور بالتزام المرجله
يلحق يسيب حبل ادعاء المشيخه
يلحق يسيب وهم انتساب المفرخه
يلحق يسيب
عيل مثالى لا هوه عاش دور (الفاروق )
ولا استمر ف دور براءة المعيله

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق