السبت، 24 ديسمبر 2016

قصيدة : يا سيادة الريس ... بقلم الشاعر محمود مجاهد

ي سيادة "الريس "
اسمعنى كويس ..٠
انا وآحد من الشعب الغلبان
انا وآآحد اانتخبك علشان ..
كان فاكر نفسه هيعيش ف أمان
انا واحد عشت آآتمنا ..
إن مصر تبقى ع ايدك جنه
وأتريك بتعيشنا فى نااار ..
وبنيت حولينا من الغلا آسوار
وهدمت كل « احلامنا »..!!
ي سيادة الرئيس ...
انا واحد من شعب "رخيص "
...عايش بره الفلم
وبيفضل دايما ف الكوليس ..
علشان مش عارف يحقق حلم ٠
وبيصحا دايما ع كوبيس.. !
الاول/كام واحد مات ف "رشيد "..!؟
التانى/ كام واحد مات ضحية دبح ع ايد
واحد متحكمش عليه ...!!؟
دا عشان سعاته يبقى أبن بيه
وماسك حكومتنا ف ايديه ..٠
ي سيادة "الريس "..
اسمعنى كويس ___..
وبعيد عن الوجع اللى ملينا
انا جااى اشكيلك واحكيلك
واقلك:بكفياك تدمير فينا
وكفيا زياده ف الدولار ..!!
شعبك ي ريس محتار ..
شعبك ي ريس هيس ..
من كتر غلو «الاسعاار »..
والامراض اللى انتشرت ف بلدنا
ومبقناش لقيين نئكل "أولادنا "..
ودمنا الاحمر .. مبقاش احمر وعكر
طب وحيات النبى ي ريس ؛؛ ..
لتهدى شويه ف سعر «السكر »

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق