الثلاثاء، 10 يناير 2017

النظام الجديد فى امتحانات الثانوية العامة(نظام البوكليت)

النظام الجديد فى امتحانات الثانوية العامة(نظام البوكليت) الشرح فى 40 نقطة
1-يتم اختيار لجنة واضعي أسئلة كل امتحان من مستشار المادة بالوزارة وأعضاء اللجنة.
2ـ يتم التحري أمنيًا عن أعضاء لجنة واضعي الأسئلة للتأكد من عدم وجود موانع قانونية أو انتماءات سياسية.
3- بعد الاتفاق على وضع طباعة الأسئلة في جهة سيادية يتم أخذ موافقة أعضاء كل لجنة امتحانية بعدم مغادرة هذه الجهة قبل انتهاء الامتحانات.
4- إقرار أعضاء اللجنة أثناء وضع الامتحان يشمل منع ذهابهم لمنازلهم أو اصطحاب الهواتف المحمولة طوال هذه الفترة
5- بعد الاتفاق على تطبيق نظام البوكليت في الثانوية العامة تم ضم ورقتي الأسئلة والإجابة فى كراسة واحدة.
6ـ الطالب سوف يجيب فى نفس كراسة الأسئلة
الأسئلة تتراوح ما بين 40 إلى 60 جزئية.
5ـ جميع الأسئلة إجبارية وطباعتها قبل موعد الامتحان بأيام قليلة.
6- الاستثناء الوحيد في "الاختياري" سيكون سؤال التعبير بامتحان اللغة العربية حيث سيختار الطالب بين موضوعين للكتابة في أحدهما.
7 ـ 40% من الأسئلة تعتمد على الفهم والفكر و60% على التذكر والحفظ.
8 ـ الأسئلة مباشرة ولا تحتاج إلى جهد في التفكير.
9- إجابة كل سؤال تستغرق دقيقة أو دقيقة ونصف على أكثر تقدير.
10- الطالب لن يستطيع حل كل أسئلة الامتحانات إذا استغرق أكثر من دقيقة ونصف في كل سؤال.
11- درجات الامتحان ستكون موزعة على جميع أسئلة الامتحان.
12- الإجابة ستكون في حدود المساحة الموجودة أسفل كل سؤال.
13- توجد ورقتان فارغتان في انتهاء الكراسة لإتاحة الفرصة أمام الطالب لكتابة تفاصيل جديدة في الإجابة.
14- الأسئلة تشمل المنهج بالكامل وجميعها من الكتاب المدرسي.
15- طريقة الأسئلة عبارة عن اختيار من بين القوسين وأسئلة مقالية صغيرة عبارة عن "علل، وبم تفسر، برهن"
16- الأسئلة تضم جزئيات صح وخطأ في أضيق الحدود.
17- كل لجنة امتحانية سيكون فيها 4 نماذج مختلفة من الامتحان وليس نموذجًا امتحانيًا واحدًا.
18- الاختلاف في النماذج سيكون بتغيير ترتيب الأسئلة فقط وليس بتغيير طبيعتها ومضمونها.
19- تغيير ترتيب الأسئلة في اللجنة الواحدة يقلل الغش لأن السؤال الأول عند طالب قد يكون السؤال العاشر عند طالب آخر
20- في حال نجاح الطالب في تصوير ورقة الأسئلة لن ينجح في تصوير أكثر من 4 أسئلة من الـ50 أو الـ60 سؤالا.
21- توضيح: كل صفحة من صفحات كراسة البوكليت فيها سؤالان على الأكثر.
22- تسريب الامتحان بالكامل على مواقع التواصل الاجتماعي يحتاج أن يصور الطالب 30 ورقة وهذا أمر شبه مستحيل
23- لو نجح الطالب في التسريب سيكون أمامه مشكلة اختلاف ترتيب الأسئلة إذا حاول الاستفادة من الإجابة
24- نظام البوكليت يسهل تأمين الأسئلة حيث ستخرج من مطبعة الجهة السيادية إلى الطالب مباشرة.
25- يتم تغليف كل 20 بوكليت في مظروف سري بشكل إلكتروني لا يتم فتحه إلا مع بدء الوقت الأصلي للامتحان
26- النظام الجديد يمنع رؤساء اللجان من الاطلاع على الأسئلة قبل موعد الامتحان مثلما كان يحدث في الموضع.
27- قديمًا.. كانت الأسئلة تصل لرئيس اللجنة ويوزعها على الفصول حسب عدد الطلاب والجديد أنها مغلفة حسب أعدادهم
28- نظام البوكليت يخفض عدد الطلاب الحاصلين على مجاميع عالية مثل كل عام والطالب المتفوق فقط
نادرًا ما سيحصل أي طالب في الثانوية العامة على مجموع 100%
30- مدة الامتحان 3 ساعات للمواد الأصلية وساعتان للمواد الاستثنائية.
31- من الصعب خروج الطالب من اللجنة قبل انتهاء الوقت الأصلي لارتباط كل سؤال بفترة زمنية للإجابة عليه.
32- سيتم ترجمة نماذج الامتحانات لمدارس اللغات.
33- عند تصحيح الامتحان سيتم الفصل بين النماذج الأربعة ولن توضع في مكان واحد.
34- سيتم وضع كل نموذج امتحان في غرفة أثناء التصحيح وتخصيص مصححين له نظرا لاختلاف ترقيم الأسئلة بين كل نموذج
35- سيتم حذف رقم اللجنة والختم من على البوكليت حتى لا يعرفها مصصحو البوكليت وترقيمها بشكل سري.
36- ممنوع مشاركة المراقبين والمصححين ورؤساء اللجان ممن لهم أقارب في الثانوية حتى الدرجة الثالثة.
37- في النظام الجديد.. اصطحاب المراقب ورئيس الدور للهاتف المحمول جريمة.
38- نظام البوكليت يقلل عدد التظلمات في الثانوية العامة لأن الإجابات مباشرة.
39- رفع نماذج تدريبية للطلاب على موقع الوزارة خلال ساعات لتعريفهم بشكل وطريقة امتحانات البوكليت.
40- إتاحة إبداء الرأي أمام الطلاب عبر استفتاء إلكتروني على موقع الوزارة لإبداء الرأي وإمكانية دراسة المقترحات حول النظام الجديد

أنا 1000قصيدة .... بقلم شاهنده الزيات

في بحور الشعر تعوم ماتعوم لكن على مين
انا1000 قصيدة وحيدة بتشبه شكل ال بني أدمين..
قرب كدة جرب هات الإثم على العناوين
فارق واتغرب واذرف دمع على الماشيين
صحح في مسار مرسوم في خريطة ناس تانيين
قول التضاريس منحوتة عشان توجعنا منين
شكل الإشكال متشكل شوق فالروح والعين
فسؤالي الوقت دا وقت تقدم فيه قرابين
لو حُكم بموتك أكرم ليك من وضع مُشين
في بحور الشِعر تعوم ماتعوم لكن على مين
أنا 1000قصيدة وحيدة بتشِبه شكل ال بني أدمين

قسم أوصالك توصل صوت بالحق يذيع
ارخي ف إسدالك واكتم وجَع الحق يضيع
اعكس لظروف بتجمع خوف روحك تجميع
..
ع الاحتواء بين ميم وصاد والرفع راء يحكمها حبة جرابيع
والنيل مواني والموج يعاني جسد الشهيد ويسيع
والجَمع يهرب م العجز كيف الملوك تشتري لتبيع
والشك ميعاد طول ماحنا بعاد جوا المتاهات في براح تايهين
..
يا حضن كان حالف يسعني لما كنا صغيرين
طاطي لكف الحبُ جوايَ كفاني كفي للحنين تأبين
..
موصول الأصل بصورة وصل ف زيف طريقين
أنا كنت مخبي الحب ف قلبي ورادمه بطين
فخضوعي اتفصل واتفسر اننا أموات
علشان ساكتين
في بحور الشِعر تعوم ماتعوم لكن على مين
أنا 1000قصيدة وحيدة بتشِبه شكل البني آدمين

صباحك خير ... بقلم أشهد سعيد

_صباح بالورد
متحني ،
يضم عيونك الحلوين
ويحلف بيكي ألف يمين
ويقسم بالندا تحبيه ..
يابت خدودها
شانزليزيه !
بناات حوا ..
جميعا ، يشبهوا عبايات
ووحدك عامله زي سواريه
صباحك طعمه
نوتيلا
وشيكولاته ..
ودايبه جوه مج لاتيه
يابت انتي متتعبنيش
وردي عليه طوالي
جمالك ده أسميه ايه !

بعد مماتك ... بقلم أيمن قطب

#مشهد 1
فاكر إنك بعد ممـــــــــــاتك ..
كل الناس دي هتبكي عليك !
فاكــر إن الكون راح يحزن ..
علشان هيودّع معاليــــــك !
إصحى وفوق م النوم يا عبيـط
أخرك صُوره فــ برواز ع الحيط
وكام كومنت وشير ع الفيـــس
ودمعـة حــد وحشته بجـــــــــد
على ضحكه وحبة أحاسيــــس
شالهــــــم قلبـــك مـــره لحـــد
وهدومـك جنـــب التسريحــــه
مش هتسيب منك غير ريحـــه
وعقارب عمرك مصلـــــــوبه ..
مش راح تمشي خلاص النوبه
#مشهد 2
غمّض عينك ..
عِيش المشهد ..
وتخيل إنك فـ جنازتك ..
واتأمــــل فـ وشوش النــــاس
وانت هتعرف حجم غلاوتـك
مين راح يبكي عليك وبحُرقه
مين هتأثر فيــه الفُرقــــــــــه
مين فـ صحابك صان العشره
مين يوم حبك وبـ إخــلاص !!
مين كان أصل ومين كان قشره
ومين بيجامل كده وخـــلاص
مين هــ يوّد أبوك فـــ غيابـك
مين هيخبط يوم علي بابــــك
مين راح يفتكرك م النــــاس
#مشهد 3
بعد شوية بُكــى ونــــواح
الكل هيمشي وهيسيبـــك
لو عاوز روحك ترتــاح ..
لو عاوز تعرف بقا عيبك
دوّر فــ جيوبك ع الخيــر
مِد إيديك لـ إيدين الغــيـر
خُد لك دعوه تونّس قبرك
ربك يعلـــــم وحده الغيب
اكتب حسنة خير من حِبرك
علشان كفنك .. مالهوش جيب

احبها اكثر منك الف الف مرة .... بقلم عادل السمرى

احبها اكثر منك الف الف مرة
ان مدت لى مداسها
اقبلت على الفور نحوها
وقبلته
وعلى رأسى وضعته
وان داستنى بمداسها
اقول لها ادعكينى
وزيدى
تحت رجلك افعصينى
... احبها اكثر منك الف الف مرة
ياحبيبتى
فلا تغارى
واعذرينى

فَصُغنِي .... بقلم هيثم جبل

فَصُغنِي
يا نَبِيَّ الشِّعرِ بيتًا
وأَسكِرْها على عِطرِ الأقَاحِي
أرومُ
لِوَصلِها ، فازددتُ شِعرًا
فَزادَ الشِّعرُ لَيًّا في جَنَاحِي

تَرانِي
اليومَ مَصلوبًا لدَيها
وقد لانَتْ لِعَينَيهَا رِمَاحِي
فَلا رَقَّتْ
ولا فَكَّتْ قيُودي
فزِدْ يا راحُ وطئاً في قِداحِي


متَى مَاذا وأينَ وكيفَ أمحو ؟!
فؤادًا رَامَ بالعِشقِ اجتِيَاحي

نِزلتْ لـ فوق ... بقلم صقر

نِزلتْ لـ فوق ..
طِلعت لـ تَحت ..
مِشيت لـ شروق..
لـقتني فـ فَحت..
جِريت واقِف ..
وِقفت جِريت ..
ألِم الحَظ ..
يُكر الخيط ..
صحيت ثابت..
بنام تنطيط..
أصُب الشاي ..
فـ حَبِة مَلح..
و ماسِك رُمح ..
للـ كتاكيت..
..
أسد / أرنَب ..
"چيري" تَعلب..
وِ "توم" حَويط..
..
وَ عَم بخيت..
سـقى الصالهَ ..
وَ قعد فـ الغيط..
شِرب مِ القُلهَ ..
بُق نِبيت ..
وِ هاتَك "رومبا" عـ "التوني" ..
..
لون السما بُحلقي ..
وِ البَشره كمّوني ..
الأرض لونها خُشاف ..
وِ السُنتيان شفاف ..
أكتب بـ حبري الجاف..
يِطلعـلي "سَتَمُوني"
..
ضاني الزمالِك و لّا دِهن بولاق..
أحلى التوينكيز و لّا فول حراق..
الموسكي شارِع و لّا ده دولهَ ..
أولى نِجازي "لميس" و لّا نُفك عِراق ..
أحلى كلام "بَكري"
و لّا كلام "بوشناق" ..
..
"لاموني الـ غاروا مِني ؛ قّالولي وِ إش عاچبك فيهااا " ..
..
فيها لـ اخفيها..
و اخفيها لو فيها..
و فيها تِخفيني..
تِخفيني لو فيّا..
رشوا الشجر بـ "فلت"
رشوا الكُتب ميّه..
طعم الزتون -شيبسي-
طيني بـ لون جِبسي ..
"عَرق البلح" ثوره..
و لّا ده من سِكسي..
وِ الشاشه تقليه..
..
كُل الـ فات تَهريج..
وِ الحالهَ مِتنعنِشه ..
إلزم يا واد الخِشى ..
الثورهَ سِلميه..