الثلاثاء، 10 يناير 2017

أنا 1000قصيدة .... بقلم شاهنده الزيات

في بحور الشعر تعوم ماتعوم لكن على مين
انا1000 قصيدة وحيدة بتشبه شكل ال بني أدمين..
قرب كدة جرب هات الإثم على العناوين
فارق واتغرب واذرف دمع على الماشيين
صحح في مسار مرسوم في خريطة ناس تانيين
قول التضاريس منحوتة عشان توجعنا منين
شكل الإشكال متشكل شوق فالروح والعين
فسؤالي الوقت دا وقت تقدم فيه قرابين
لو حُكم بموتك أكرم ليك من وضع مُشين
في بحور الشِعر تعوم ماتعوم لكن على مين
أنا 1000قصيدة وحيدة بتشِبه شكل ال بني أدمين

قسم أوصالك توصل صوت بالحق يذيع
ارخي ف إسدالك واكتم وجَع الحق يضيع
اعكس لظروف بتجمع خوف روحك تجميع
..
ع الاحتواء بين ميم وصاد والرفع راء يحكمها حبة جرابيع
والنيل مواني والموج يعاني جسد الشهيد ويسيع
والجَمع يهرب م العجز كيف الملوك تشتري لتبيع
والشك ميعاد طول ماحنا بعاد جوا المتاهات في براح تايهين
..
يا حضن كان حالف يسعني لما كنا صغيرين
طاطي لكف الحبُ جوايَ كفاني كفي للحنين تأبين
..
موصول الأصل بصورة وصل ف زيف طريقين
أنا كنت مخبي الحب ف قلبي ورادمه بطين
فخضوعي اتفصل واتفسر اننا أموات
علشان ساكتين
في بحور الشِعر تعوم ماتعوم لكن على مين
أنا 1000قصيدة وحيدة بتشِبه شكل البني آدمين

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق