الثلاثاء، 10 يناير 2017

لَو عَليّا .. بقلم صقر

لَو عَليّا ..
فَـ أنا نِفسي..
أكون اِلمَهدي وِ اِلمُهدى ..
لُكل يَتيم -بـيــبان- النور..
أكون دُستور ..
يراضي كُل وَاد -عَرقان-..
وَ اكون قُضبان..
تِكتِف -فِتنهَ- الكادرات..
وَ اكون سموَات ..
بـ تُحضن فِكرِة -النُكتهَ- ..
وَ اكون سِكهَ ..
تِجمّع جُوز كناري ضَحوك ..
وِ ادان ديوك ..
كما ترانيم بـ تُحضن فَجر -حُريّهَ- ..
وَ اكون الكون..
وِ كون فيّا..
بـ سِلميهَ ..
وِ رتم إيقاع يِرقص كُل جِزع قَديم ..
وَ اكون المُلهِم الدايم ..
لـ لُوحِة فَرح بـ التنسيم ..
وَ اكون -الميم-
فـ شِفِة بِنت حَلمّانهَ ..
بـ حُصان سابِق ..
لـ " وُندَر لاند "
وَ اكون الرَد ..
لـ إستفهام ..
..
"جاي بُكرهَ وِ شايل إيهْ ؟!! " ..
..

لعينيك فقط .... بقلم أحمد على

لعينيك فقط ،
زرعت حدائق الجمال
في أرض روحي
جعلت القلب حارسا عليها
يراها العابرون جنة وحريرا
ولا يشم ريحها غير قلبك
يا أنثاي وذاكراتي
يا حنيني
ربما يقرأ البحر تفاصيل الغياب
بينما روحي ماتزال معلقة
على أطراف البوح
هل نسيت يدي في يدك؟
المؤكد أنني مازلت أحتفظ برائحتك ،
نظرة عينيك في محطة القطار ،
عناقك قبل الغياب ،
هداياك
وقلبي
المؤكد يا حبيبتي
أنه لا حبيبة سواك

خدنى الحنين .... بقلم حسن محمد

خدني الحنين
ودخلت اقلب جوه صفحات اللي كان
نفس المكان ، نفس الصور ، نفس الديكور
نفس العيون الفاتنات / المليانين ضحك وهزار
نفس الحوار و خناقة الصبح العظيمه
بين رمش عينك والعفار
نفس السمار ساكن ملامحك شنطتك
لسه القمر ساكن سراديب طلتك
لسه النجوم متنكرين في هدوم نمش
وبيلعبوا نط الحبال علي حفَّ شفة حضرتك
نفس المكان ، نفس الصور ، نفس الديكور
لسه العيال العشمانيين ف ضحكتك
واقفين طابور
لسه الشجر واقف جَسُور / ولا بيتهز
من فعل زلزل خطوتك
لسه المايصه في مشيتك
وانا قلبي شاخ مابقش خلاص حمل الدلع
لسه الوجع موجود مابينا
ولسه دين البعد واقف بين جنابي وحضرتك
نفس الشوارع والشجر ع الضفتين
نفس الطرق والفاترينات
نفس القهاوي والتحف عند الحسين
مش كنا متوعدين هناك انا جيت اهو
طب هو ليه كل الحاجات فضلت هنا
وانتي البعيد
واهو عدا عيد ووراه سنه
وتلات شهور وست ايام بالتمام
واربع ساعات / وسنتين
وانا وانتي فين ؟
انا وانتي تاهين في السنين
طواحين هواء بتلف بينا
ومره واحده تسيب ايدينا
ندب واقعين ع البلاط / نتكسر
نفس الصدف مترتبه
لسه الأماكن مرعبه
لسه الشوارع حاسه خوف وبترتجف
لو عدا اي اتنين شبهنا مره صدفه / اتكلموا
نفس الوجع ساكن في جوفنا
نفس الحنين حاسس بخوفنا
ولسه روحنا شابطنين
في طرف جلابية العياط
وانا وانتي ايه " غير ريح و نار "
قابلوا بعض في حضن شارع / سلموا
* فاتلعموا .!
ان الشوارع و الصدف و الشتا و الحسين
كل دي اشياء كفليه تموتك أَوْفَر حزين

وبجملة العنْعَنة ... بقلم خليدة ابراهيم

وبجملة العنْعَنة ...
عن كل صوت تنهيد
قلتوا عليه مسْكَنَه
عن كل حد رخيص
كانلُه في يوم خاطر
عن الشاطر ..
في سرقة روحي
ابن اﻹيه !
عن اﻹفيه ..
عن الحلم اللي شالني زمان
عن الحمل اللي شايله الآن
عن الناب اللي بان ..من ضحكة الإنسان
عن كل أسرار الوجود
أو كل من خان العهود
عن صوت العود ..
انا أصلي ببكي من النشاز
عن بيتي .. كان مبني بإزاز
عن قلبه .. اجحد من فوﻻز
والشعر خايف من عنيه
وأرجع وأقول
عن الافيه ..
الضحك يصنع معجزات
في القلب ويطبطب عليه
عن الجامِع ..
ابن الجيران بيصلي فيه
بيبُصِّلي
ويداري إعجاب نظرته
بكفوف ايديه
عن (المعلش) ..
في دولة (معلِشاليا) الأم
قانون المعلَشَة واجب
عن الصاحِب
كمان مرة عن الصاحب
زعل؟!! معلش
ماتضربليش في بوزك وِش
كﻻمك كله هري ووَش
عن الافلام ..
وكل (الهيييح)
عن المجاريح
عن المراجيح ..
وعن كل الصُحاب الميح
صحاب تاني؟
عن الدُنيا اللي واخداني
عن الاخوات ولمّتهم
ياريت نتلم من تاني

يوشع ... بقلم أحمد السعيد

يوشع
إزحف بكُل رجال بنى اسرائيل للمجد
المعركه
مَهلَكه
و النُصره عِدّه و عَدّ
قاللى و نظر للجند
( مش بالعدد يابنى)
(لا يتّبعنى رجُل
جهّز عشان يِبنى
أو راعى من غير جاه
مستنّى خِلفة شاه
أو شابّ حبّ فتاه
و عَقَدْ ولم يَبنى)
(اللى انكَوُو بالقُرب
ضُعفا ف وقت الكَرب
لو خدتهم للحرب
ايه اللى هينوبنى؟)

انا مش يوسف ... بقلم أحمد النجار

انا مش يوسف
ولا كنت آمين
على خزنة أحلام ف قلوبكم
انا من توبكم
بخطئ وبتوب
انا مش ايوب
ولا كان للصبر فى قلبى مكان
دايما مستعجل ع الاحزان
وبروح للجرح برجليا
دمع عينيا على ناس ف الدنيا ماهيش هيه
دايما بيسيب لى فى قلبى جروح
الدنيا طوفان ومكنتش نوح
وغرقت ف اول شبر الام
انا عمرى ما فكرت اتعلم
مع إن قالولنا الدنيا علام
وانا كنت سلام
وسط حروبكم
زهر الاحلام جوه قلوبكم
انا عمرى ما فكرت افوتكم
سبتونى ف عرض البحر وحيد
طول عمرى بعيش ليلة الوقفه
لكن ولا مرة قابلت العيد
ملعونه الدنيا دى مابتديش افضل اشياء
الدنيا نفاق
وخداع ورياء
ومابينهم كدب وغش وخوف
الدنيا ظروف
دايما بتعاكس فى غلابه
الدنيا صحيح اكبر غابه مليانه ديابه وبنى ادمين
وما بين لتنين مش عارف اعيش
محسوب طول عمرى من الدراويش
الليل بيقصر ف ساعاتى
والخوف بيقصقص جناحاتى
وانا فارد ليكم دراعاتى القاكم خنجر بيمزع
احزان الكون لوتتوزع
ما هتلقى مكان غير شطى
مش قادر للفرح اخطى
او اروحله هناك
الدنيا هلاك مفيهاش منجى
وبتعزف دمعى على كمانجه من غير عازف
وانا مش عارف
وانا مش عارف
اخرتها معاكى يا دنيا لفين

النظام الجديد فى امتحانات الثانوية العامة(نظام البوكليت)

النظام الجديد فى امتحانات الثانوية العامة(نظام البوكليت) الشرح فى 40 نقطة
1-يتم اختيار لجنة واضعي أسئلة كل امتحان من مستشار المادة بالوزارة وأعضاء اللجنة.
2ـ يتم التحري أمنيًا عن أعضاء لجنة واضعي الأسئلة للتأكد من عدم وجود موانع قانونية أو انتماءات سياسية.
3- بعد الاتفاق على وضع طباعة الأسئلة في جهة سيادية يتم أخذ موافقة أعضاء كل لجنة امتحانية بعدم مغادرة هذه الجهة قبل انتهاء الامتحانات.
4- إقرار أعضاء اللجنة أثناء وضع الامتحان يشمل منع ذهابهم لمنازلهم أو اصطحاب الهواتف المحمولة طوال هذه الفترة
5- بعد الاتفاق على تطبيق نظام البوكليت في الثانوية العامة تم ضم ورقتي الأسئلة والإجابة فى كراسة واحدة.
6ـ الطالب سوف يجيب فى نفس كراسة الأسئلة
الأسئلة تتراوح ما بين 40 إلى 60 جزئية.
5ـ جميع الأسئلة إجبارية وطباعتها قبل موعد الامتحان بأيام قليلة.
6- الاستثناء الوحيد في "الاختياري" سيكون سؤال التعبير بامتحان اللغة العربية حيث سيختار الطالب بين موضوعين للكتابة في أحدهما.
7 ـ 40% من الأسئلة تعتمد على الفهم والفكر و60% على التذكر والحفظ.
8 ـ الأسئلة مباشرة ولا تحتاج إلى جهد في التفكير.
9- إجابة كل سؤال تستغرق دقيقة أو دقيقة ونصف على أكثر تقدير.
10- الطالب لن يستطيع حل كل أسئلة الامتحانات إذا استغرق أكثر من دقيقة ونصف في كل سؤال.
11- درجات الامتحان ستكون موزعة على جميع أسئلة الامتحان.
12- الإجابة ستكون في حدود المساحة الموجودة أسفل كل سؤال.
13- توجد ورقتان فارغتان في انتهاء الكراسة لإتاحة الفرصة أمام الطالب لكتابة تفاصيل جديدة في الإجابة.
14- الأسئلة تشمل المنهج بالكامل وجميعها من الكتاب المدرسي.
15- طريقة الأسئلة عبارة عن اختيار من بين القوسين وأسئلة مقالية صغيرة عبارة عن "علل، وبم تفسر، برهن"
16- الأسئلة تضم جزئيات صح وخطأ في أضيق الحدود.
17- كل لجنة امتحانية سيكون فيها 4 نماذج مختلفة من الامتحان وليس نموذجًا امتحانيًا واحدًا.
18- الاختلاف في النماذج سيكون بتغيير ترتيب الأسئلة فقط وليس بتغيير طبيعتها ومضمونها.
19- تغيير ترتيب الأسئلة في اللجنة الواحدة يقلل الغش لأن السؤال الأول عند طالب قد يكون السؤال العاشر عند طالب آخر
20- في حال نجاح الطالب في تصوير ورقة الأسئلة لن ينجح في تصوير أكثر من 4 أسئلة من الـ50 أو الـ60 سؤالا.
21- توضيح: كل صفحة من صفحات كراسة البوكليت فيها سؤالان على الأكثر.
22- تسريب الامتحان بالكامل على مواقع التواصل الاجتماعي يحتاج أن يصور الطالب 30 ورقة وهذا أمر شبه مستحيل
23- لو نجح الطالب في التسريب سيكون أمامه مشكلة اختلاف ترتيب الأسئلة إذا حاول الاستفادة من الإجابة
24- نظام البوكليت يسهل تأمين الأسئلة حيث ستخرج من مطبعة الجهة السيادية إلى الطالب مباشرة.
25- يتم تغليف كل 20 بوكليت في مظروف سري بشكل إلكتروني لا يتم فتحه إلا مع بدء الوقت الأصلي للامتحان
26- النظام الجديد يمنع رؤساء اللجان من الاطلاع على الأسئلة قبل موعد الامتحان مثلما كان يحدث في الموضع.
27- قديمًا.. كانت الأسئلة تصل لرئيس اللجنة ويوزعها على الفصول حسب عدد الطلاب والجديد أنها مغلفة حسب أعدادهم
28- نظام البوكليت يخفض عدد الطلاب الحاصلين على مجاميع عالية مثل كل عام والطالب المتفوق فقط
نادرًا ما سيحصل أي طالب في الثانوية العامة على مجموع 100%
30- مدة الامتحان 3 ساعات للمواد الأصلية وساعتان للمواد الاستثنائية.
31- من الصعب خروج الطالب من اللجنة قبل انتهاء الوقت الأصلي لارتباط كل سؤال بفترة زمنية للإجابة عليه.
32- سيتم ترجمة نماذج الامتحانات لمدارس اللغات.
33- عند تصحيح الامتحان سيتم الفصل بين النماذج الأربعة ولن توضع في مكان واحد.
34- سيتم وضع كل نموذج امتحان في غرفة أثناء التصحيح وتخصيص مصححين له نظرا لاختلاف ترقيم الأسئلة بين كل نموذج
35- سيتم حذف رقم اللجنة والختم من على البوكليت حتى لا يعرفها مصصحو البوكليت وترقيمها بشكل سري.
36- ممنوع مشاركة المراقبين والمصححين ورؤساء اللجان ممن لهم أقارب في الثانوية حتى الدرجة الثالثة.
37- في النظام الجديد.. اصطحاب المراقب ورئيس الدور للهاتف المحمول جريمة.
38- نظام البوكليت يقلل عدد التظلمات في الثانوية العامة لأن الإجابات مباشرة.
39- رفع نماذج تدريبية للطلاب على موقع الوزارة خلال ساعات لتعريفهم بشكل وطريقة امتحانات البوكليت.
40- إتاحة إبداء الرأي أمام الطلاب عبر استفتاء إلكتروني على موقع الوزارة لإبداء الرأي وإمكانية دراسة المقترحات حول النظام الجديد