السبت، 21 يناير 2017

ايزيس ... بقلم امجد شعلان

غطي جسد ( أوزريس)
كفي البكا والقهر
وضعُني في تابوت دهب
ورموني بيه ف النهر
صدرِك بينزف لهب
وضاق عليكي الدهر
يا ام العيون سجايا
سجي (حورس) بدمايا
يتولي عرشي ورايا
احكي (ايزيس) عن موتي
(ست) استلا علي قوتي
عارفِك بتزفي دم
يا (ايزيس) يا شايله الهم
سامعه الصدا من صوتي
صارخ طالع من موتي
عابر مكان ما تفوتي
يا (إيزيس)
احميني بالمتاريس
وابنيلي متحف حافل تَكريس
يا (ايزيس)
غطي جسد (اوزريس)
يا عروسه ما لها (عريس)

هيّأتُ قلبي ... بقلم د/هند الطيب

فلمّا تمَكّنَ حبكَ مِنّي
هيّأتُ قلبي
رُحتُ أُناديكَ يا ذا الحبيبُ
ألا هيْتَ لكْ ..
فأعرضتَ عنّي من بَعد قُرْبٍ
فيا ويْحَ قلبي ..
عشِقتُُ حبيباً
فأوْدَى بحبي في قاعِ هجْرٍ
فيهِ الهلاكُ ونارٌ شديدةْ .
ندِمتُ بأنّي
جعلتُ قصائدَ عِشقي إليْه
سأحرقهنَّ ..
وأيضاً سأحرِقُ هذي القصيدةْ .

هيّأتُ قلبي

إلا انت .... بقلم محمد سراج

شيء من مضادات الاكتئاب
وابن الأمل، وأبوك سراج لابس جسد
نوّرت لما الدنيا غابت شمسها
....
من حظي تدي الدنيا مال
وعيال
وجاه
إلا انت
ربك يبعتك ليا اتجاه
في ظروف
تتوه فيها السكك ذات نفسها

كيف السبيل اليكي إلاكي...

 ما عشقت ابدا غيرك أو سواكي
والقلب ما زال يصون ذكراكي
ولا أجد سبيل اليكي إلاكي..
فكيف لي الحياة بدونك بحياتي
فأنت النبض لقلبي
والدماء بشراييني
وأنت النور بعيوني ..وفرحي وشجوني..
لو أشوفك انسي نفسي واضمك وارتمي جوا حضنك
انتي فرحي وكل منايا في الدنيا اني أضمك
صرت والله بحسد ابوكي وامك ...
بسببك أدمنت السهر واصبحت صديقا للنجوم والقمر
وما اريد ابدا احدا من البشر
الاك يا احلي من القمر واجمل البشر..
احبك واهواكي واعلم أن الطريق اليكي محال
والله وحده هوا من يلهمني الصبر والسلوان.....

الجمعة، 20 يناير 2017

تحميل راوية يسمعون حسيسها ... بقلم د/ ايمن العتوم

هي رواية لقصة حقيقية بدأت احداثها منذ 30 سنة مضت تقريبا ، تحكي عما عاناه الدكتور اياد أسعد من تعذيب خلال فترة سجنه في سجن تدمر بتهمة الانضمام للاخوان ؛ يروي لنا باسلوبه الرائع و السلس تفاصيل احداث و يوميات هذا السجين الذي شاركه الالاف هذا الجحيم بكل ما تعنيه الكلمة ..، سنوات تعرض فيها هؤلاء السجناء من شخصيات مثقفة و متعلمة كل ما سلب منهم كرامتهم و انسانيتهم و ابسط حقوقهم ... سنوات لم يتجرأ هؤلاء على رفع رؤوسهم لرؤية معذبيهم ممن نسوا انهم بشر و مارسوا ساديتهم و رغباتهم المريضة على هؤلاء السجناء
تأخذك الرواية بعيدا عن واقعك .، تجعلك ترى ما يمكن للنفس البشرية ان تتدنى اليه ؛ تجعلك مندهشا كيف يمكن للايمان ان يتغلب على هذا الالم و كيف للامل ان يحمي من الياس و كيف يمكن ان يكون الانسان بطبعه نورا في غابة الظلام ..، تجعلك تسأل اي شجاعة هذه و اي قلوب تلك التي تجعل من يتم مناداتهم كل صباح للاعدام ان يخرجوا مبتسمين متفائلين مقبلين على الموت كانه الحياة ... تعيشك الرواية اسوأ الاحاسيس التي يمكن ان تمس النفس البشرية و ارقاها كذلك
فلا تعرف كيف يمكن لرواية في أدب السجون ان تكون بهذه الروعة بعد انهائها ... ثم تتذكر انها تحفة العملاق #اأيمن_العتوم - الكتاب ده مش مجرد وصف لمعتقل "تدّمر" ف سوريا ولا انواع العذاب المستخدم لكنه هايحجزلك مكان داخل الزنزانة تسمع الأنين وترى الاهوال وتشم رائحة الدم مختلطة بدموع الذل والمهانة ، تجربه قاسية ورهيبة هاتغير من تضاريس روحك نفسها لا أدري بأي قلمٍ خطّت هذه الرواية الرهيبة
أكدت لي وجود شياطين على هيئة بشر
لا أدري كيف استطعتُ إتمامها رغم الآلام المحبوكة في كل سطرٍ منها، كيفَ كان بقلبي متسع لتلك المأساة الضخمة عن كل المعتقلين في سورية وغيرها،
مزيجاً من الدموع والأسى والحسرة تنازعت في داخلي طيلة قراءتي لها .. تعايشتُ بها في كل زاوية حتّى اخترقت فؤادي.. وربّما سحقَتهُ، كأنّها خُطَّت من دماءٍ وحجر على صفحاتٍ من جحيم
قبضَتْ على قلبي في بعض اللحظات وأحدثت شرخاً عظيماً فيه
كدت لا أصدق أنواع التعذيب التي تقشعر لها الأبدان وتدمي بها القلوب
كدت لا أصدق وجود بشر أحياء في مقابر لشياطين تتسلّى في تعذيبهم
وكيف أن الموت أرحمُ بكثير
أيّ قلوب تلك التي يحملوها في صدورهم..
وأين نحن من صبر هؤلاء..

                                                   تحميل الرواية

تحميل كتاب مع النبى العالم قبل الاسلام

يقول نبي الإسلام - صلى الله عليه وسلم - { إنّما بُعِثْتُ لأتَمِّم مكارِم الأخلاق }..
يعتريني سؤال -هنا- مهم دائمًا، يراودني، يحتل جزء مهم من عقلي، لماذا تبدأ كتب السيرة دائمًا بوصفٍ للعالم قبل الإسلام؛ قبل مجئ النبي محمد؟؟!
في كتب الفقه يبدأ الحديث عن الطهارة لأنها شَطْر -نصف- الإيمان، فهل وصف العالم قبل الإسلام هو نصف ما ترمي إليه السيرة النبوية؟!

                                               تحميل الكتاب

من خلال قرائتي للادب الاسلامي

من خلال قرائتي للادب الاسلامي و كتب عشان افهم ديني و ابقي مسلمه بإقتناع مش بالوراثه .. جه فِ بالى سؤال كلنا سألناه ، هو مين الِ خلق ربنا ؟؟ 🐸
السؤال دا خلى ناس كتير تلحد لمجرد عدم الوصول لإجابته .
السؤال دا بييجى فى بالى و اكيد بييجي فِ بال اى حد .. وبنحاول نستغفر ونبعد التفكير دا عن عقلنا ..
و دا كان أول سؤال بديهي اسأله اما كنت صغيره و كان لازم افهم و اعرف الاجابه مقولش استغفر الله و حرام اسأل عشان لما اكبر و طفل يسألهولي اعرف اجاوب مش اقوله روح ماما بتنادي عليك .. و بصراحه لقيت اجابات جميله اوي و منطقيه من علماء و مشايخ كتير ..
د. مصطفي محمود جاوب علي السؤال دا اجابه منطقيه جداا ..
قال السؤال دا فيه ( مغالطة منطقية ) .. يعني ايه ؟؟ .. يعني اما اسألك مين خلقك و خلق الكون ده ؟ هتقولي " ربنا " .. اذن انت معترف ان ربنا خالق .. يعني انت بتسألني :
( ربنا الِ خالق الكون و خالقك ، مين الِ خلقه ؟ )
انت كده حولت ربنا من خالق لمخلوق فِ نفس الجمله !! ، انت كده بتناقض نفسك .. و بعدين تعالي نمشي معاك للاخر ..
و لنفترض جدلاً إن فِ إله خلق ربنا ..
هتقولي طيب مين الِ خلق الإله ده ؟؟ هقولك إله أكبر هتقولي مين خلق الاله الأكبر و بالتالي هندخل في حلقه مفرغة زي بالضبط الحلقه المفرغة الِ وقع فيها علماء الرياضه اما بحثوا عن أكبر الاعداد .. لو قولت اكبر الاعداد ديشيليار هقولك خليها ديشيليار و واحد ، ديشيليار و اتنين و هكذا هتقولي تريليون هقولك ترليون و واحد ..
اذن الحلقه المفرغة دي لازم يبقي ليها أول مفيش قبليه.. و ربنا هو الأول و الاخر ...
الامام الشعراوي بقي جاوب اجابة أجمل ..
الفعل يعني حدث و الحدث لازم يكون مقترن بزمان او مكان .. اما اقول السفينه دي صُنعت .. مش ( صُنعت ) دا فعل ( ماضي ) ؟؟ ها ؟ ... طب يعني انت بتتكلم فِ زمان اهو ..
اذن أي حدث يحصل فِ الكون الِ احنا عايشين فيه دا لازم يقترن بزمان او مكان لان العالم بتاعنا 4 ابعاد .
3 ابعاد مكان و بُعد رابع الِ هو الزمان طبقاً لنظرية النسبيه
لكن انت بتسأل من خلق لله اذن انت بتسأل عن حد (وُجد ) و ( خلق الله ) و دول فعلين ماضيين يعني يندرجوا تحت بُعد الزمان و ربنا مش موجود في عالمنا اصلااا
مش موجود ضمن ابعاد الزمان و المكان الِ انا وانت فيه لان ببساطه ربنا الِ خلق الزمان و المكان اصلاً :D !
فَ ربنا لا يمتثل لقوانين العالم الِ هو خلقه ، تخيل انك جبت خشب و بنيت بيت صغير لعصفور هل انت مجبر تعيش فِ البيت الِ انت بنيته ده ؟؟ اكيد لا طبعاً ، ولله المثل الاعلي ، اذن فسؤالك مغلوط .
طب لو انت لسه بتتعرف علي حد دلوقتي هتساله خلف ولا لسه ولا المفروض تسأله الاول اتجوز ولا لسه ؟
الاجابة : لا المفروض اسأله الاول اتجوز ولا لا ، لو قالي اها اتجوزت ساعتها اساله خلف ولا لا
طب تمااام اوي
طب يعني لو قالك متجوزش هل سؤالك عن الخلفه هيبقي له معني ؟
الاجابة : لا طبعا هيبقي سؤال غبي :D
تمام .. يبقي انت المفروض قبل ما تسألني ( مين خلق ربنا ) المفروض تسألني سؤال قبليه :D ( هو ربنا اتخلق ؟؟ ) لو قولتلك اها يبقي أسالني سؤالك .. لكن لو قولتلك لا يبقي سؤالك ملوش معني :D .. و الاجابه ان ربنا متخلقش لانه مش مخلوق اذن سؤالك ليس له محل من الإعراب ..
مش عيب ولا حرام ان الواحد يسأل لكن العيب اننا نخاف نفكر او نسأل لنوصل للالحاد . بالعكس الامام الغزالي كان هو مؤسس منهج الشك و قال " الشك طريق الوصول إلي اليقين " .. العيب ان اما يجي طفل يسالني اقوله ماما بتنادي عليك "
العيب ان ابقي جاهله و استمر فِ جهلي لمجرد الخوف
إقرأ و اتعلم و افهم الدنيا و الدين دى حتى اول كلمه نزلت في القرآن كانت إقرأ ياعم
" لم يلد و لم يولد ولم يكن له كفوا احد" 😌