الجمعة، 20 يناير 2017

من خلال قرائتي للادب الاسلامي

من خلال قرائتي للادب الاسلامي و كتب عشان افهم ديني و ابقي مسلمه بإقتناع مش بالوراثه .. جه فِ بالى سؤال كلنا سألناه ، هو مين الِ خلق ربنا ؟؟ 🐸
السؤال دا خلى ناس كتير تلحد لمجرد عدم الوصول لإجابته .
السؤال دا بييجى فى بالى و اكيد بييجي فِ بال اى حد .. وبنحاول نستغفر ونبعد التفكير دا عن عقلنا ..
و دا كان أول سؤال بديهي اسأله اما كنت صغيره و كان لازم افهم و اعرف الاجابه مقولش استغفر الله و حرام اسأل عشان لما اكبر و طفل يسألهولي اعرف اجاوب مش اقوله روح ماما بتنادي عليك .. و بصراحه لقيت اجابات جميله اوي و منطقيه من علماء و مشايخ كتير ..
د. مصطفي محمود جاوب علي السؤال دا اجابه منطقيه جداا ..
قال السؤال دا فيه ( مغالطة منطقية ) .. يعني ايه ؟؟ .. يعني اما اسألك مين خلقك و خلق الكون ده ؟ هتقولي " ربنا " .. اذن انت معترف ان ربنا خالق .. يعني انت بتسألني :
( ربنا الِ خالق الكون و خالقك ، مين الِ خلقه ؟ )
انت كده حولت ربنا من خالق لمخلوق فِ نفس الجمله !! ، انت كده بتناقض نفسك .. و بعدين تعالي نمشي معاك للاخر ..
و لنفترض جدلاً إن فِ إله خلق ربنا ..
هتقولي طيب مين الِ خلق الإله ده ؟؟ هقولك إله أكبر هتقولي مين خلق الاله الأكبر و بالتالي هندخل في حلقه مفرغة زي بالضبط الحلقه المفرغة الِ وقع فيها علماء الرياضه اما بحثوا عن أكبر الاعداد .. لو قولت اكبر الاعداد ديشيليار هقولك خليها ديشيليار و واحد ، ديشيليار و اتنين و هكذا هتقولي تريليون هقولك ترليون و واحد ..
اذن الحلقه المفرغة دي لازم يبقي ليها أول مفيش قبليه.. و ربنا هو الأول و الاخر ...
الامام الشعراوي بقي جاوب اجابة أجمل ..
الفعل يعني حدث و الحدث لازم يكون مقترن بزمان او مكان .. اما اقول السفينه دي صُنعت .. مش ( صُنعت ) دا فعل ( ماضي ) ؟؟ ها ؟ ... طب يعني انت بتتكلم فِ زمان اهو ..
اذن أي حدث يحصل فِ الكون الِ احنا عايشين فيه دا لازم يقترن بزمان او مكان لان العالم بتاعنا 4 ابعاد .
3 ابعاد مكان و بُعد رابع الِ هو الزمان طبقاً لنظرية النسبيه
لكن انت بتسأل من خلق لله اذن انت بتسأل عن حد (وُجد ) و ( خلق الله ) و دول فعلين ماضيين يعني يندرجوا تحت بُعد الزمان و ربنا مش موجود في عالمنا اصلااا
مش موجود ضمن ابعاد الزمان و المكان الِ انا وانت فيه لان ببساطه ربنا الِ خلق الزمان و المكان اصلاً :D !
فَ ربنا لا يمتثل لقوانين العالم الِ هو خلقه ، تخيل انك جبت خشب و بنيت بيت صغير لعصفور هل انت مجبر تعيش فِ البيت الِ انت بنيته ده ؟؟ اكيد لا طبعاً ، ولله المثل الاعلي ، اذن فسؤالك مغلوط .
طب لو انت لسه بتتعرف علي حد دلوقتي هتساله خلف ولا لسه ولا المفروض تسأله الاول اتجوز ولا لسه ؟
الاجابة : لا المفروض اسأله الاول اتجوز ولا لا ، لو قالي اها اتجوزت ساعتها اساله خلف ولا لا
طب تمااام اوي
طب يعني لو قالك متجوزش هل سؤالك عن الخلفه هيبقي له معني ؟
الاجابة : لا طبعا هيبقي سؤال غبي :D
تمام .. يبقي انت المفروض قبل ما تسألني ( مين خلق ربنا ) المفروض تسألني سؤال قبليه :D ( هو ربنا اتخلق ؟؟ ) لو قولتلك اها يبقي أسالني سؤالك .. لكن لو قولتلك لا يبقي سؤالك ملوش معني :D .. و الاجابه ان ربنا متخلقش لانه مش مخلوق اذن سؤالك ليس له محل من الإعراب ..
مش عيب ولا حرام ان الواحد يسأل لكن العيب اننا نخاف نفكر او نسأل لنوصل للالحاد . بالعكس الامام الغزالي كان هو مؤسس منهج الشك و قال " الشك طريق الوصول إلي اليقين " .. العيب ان اما يجي طفل يسالني اقوله ماما بتنادي عليك "
العيب ان ابقي جاهله و استمر فِ جهلي لمجرد الخوف
إقرأ و اتعلم و افهم الدنيا و الدين دى حتى اول كلمه نزلت في القرآن كانت إقرأ ياعم
" لم يلد و لم يولد ولم يكن له كفوا احد" 😌

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق