السبت، 31 ديسمبر 2016

من مذاكرت حمئه .... بقلم الكاتب الساخر محمد راضى

-- حراااااااااامي
- حرامي مين يخربيتك؟ انا بابا نويل
-- قريب احمد نويل؟
- احمد نويل مين؟
-- احمد نويل.. اللي واخد جايزة موبيل
- تقصد احمد زويل اللي واخد نوبل؟
-- ايوة هو دا
- لا مش قريبه
-- انا قولت كدة برضه.. هتكون قريبه ازاي بطربوشك الاحمر دا.. ومال دقنك طويلة كدة ليه؟
استنى كدة.. انا عرفتك.. انت قريب ابو بكر البغدادي، بتاع داعش.. يا بتوع داعش يا ولاد الكلب، خربتوا البلد
- داعش مين يا عم هتودينى فى داهية؟.. انا بابا نويل بتاع امريكا
-- كمان بتاع امريكا؟.. يا امريكان يا ولاد الكلب خربتوا البلد
- يابني افهم.. انا بابا نويل بتاع العيال الصغيرة
-- بتاع العيال الصغيرة؟.. لوطي!.. ياشواذ يا ولاد الكلب خربتوا البلد
- شِتّ.. يابني انا اللي بجيب هدايا الكريسماس للعيال الصغيرة.. انا بابا نويل اللى بنزل من مدخنة البيت احط البتاع واخرج تانى
-- تحط البتاع وتخرج تانى؟.. وبتقولها كدة عادى؟.. يابجاحة امك
- اقصد احط الهدية يا عم.. بقولك ايه.. انسى كل اللى فات دا، وانسى انك شوفتني.. انا هخرج دلوقتي وهنط من الشباك تاني -عشان مفيش مداخن فى بيتك- واول ما تشوفني إندهش.. بص، انا جاي احقق طلباتك، فـ اتعامل معايا على اني عفريت
-- بس انت مش عفريت؟
- لا يا عم عفريت
-- عفريت؟.. يا شياطين يا ولاد الكلب خربتوا البلد
- شَتّ.. يابنى انجز بقى شوف هتطلب ايه؟
-- لا انت اللي تطلب لانك ضيفي واحنا فلاحين لا مؤاخذة وبنفهم فى الاصول
- يا بني ادم افهم.. انا بابا نويل، وانا اللي معايا شوال الهدايا، وانا اللي بحقق الامنيات مش انت
-- ايوة بس انت فى بيتي ولازم تطلب حاجة.. انت عاوز تزورنى الفجر وتمشى من غير ما تاخد واجب الضيافة ولما ترجع امريكا تقول عالمصريين بخلا؟ عاوزين تشوهوا سمعة مصر يا ولاد الكلب خربتوا البلد
- ديكك على ديك البلد على ديك الشغل.. بص.. ادي شكارة العدة *بيفضي اللي فيها عالارض* وادي الدقن اهي وادي الطربوش *بيقلع الدقن يحطها جوة الزعبوط ويرميهم فوق الهدايا* وادي الجاكيت الاحمر اللي مزعلك *بيرميه هو كمان*
-- ........؟
- شايف الكوم دا؟.. ادي كبريت *بيولع فى كوم الهدايا*
-- بتولعوا فى مصر؟ يا ولاد الكلب خربتوا البلد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق