الثلاثاء، 3 يناير 2017

قصيدة : تلات فساتين ... بقلم الشاعر أحمد ابو العنين

طربوش متعلق فـ الفتارين
و تلات فساتين
بتحاول تغري عيون بدلة
ببيون مقموص من روج متساب
على خد الياقه المنتوشه من ايد واحدة
بتحب فـ واحد عاشق واحدة تحب فـ واحد مش فارق بيحب فـ مين.

و تلات فساتين
بتحاول ترقص لـ الدنيا
هاخد من وقتك كام ثانية....
اول فستان ..
كان يشبه فساتين السهرة
سواريه من فوق
عقد و حلقين / مش فاكر كانوا ألماظ أو فالصو
يمكن عيني مكنتش مركزه غير دلوقت
لكن اللي شاددني فـ هذا الوقت
انها مع مين ؟!
ليه حاضنه فـ ناس / كات حضنه أساساً ناس تانيين
الكل بيرقص مش فاهمين كلمات التون
روحها معايا بتبهت فـ اللون
و انا قلبي عجيب / فـ العشق النبض يكون هايج
- نزلت الطلبات فـ هدوء ساذج و تركت النيل حاضن عينها -
ايه يعجب اصلاً بنت الليل
غير واحد بـ فلوسه فَتنها
فـ المشهد ده / كنت الجرسون
و مكنتش أملك في تمنها ..
فستان اتنين :
كان يشبه فساتين الكارتون فـ حكاوى الجد الأزليه
مجنون بيثور ع الدخلية
علشان ملقاش أوضتين بمنافع تكفيهم و تدفيهم من شط النيل
من غير تفاصيل / سارح فـ ميدان التحرير
بنشارك ليلنا ف كام مانديل علشان بيدمع على شهداء طلعت قنديل
- بحبك
* مش قولتلك روح
خرطوش و قنابل / سيل ف جروح
الليل بيعيط ناي مبحوح
- بحبك " كان فارقها الروح "
الدمع بينزف ع الفستان.
- مشهد لـ كلاب الدخلية بتخش ميدان و بيضربوا نار على خلق الله -
و ايديا فـ ايدها و بنغني - الليل و سماه / و نجومه و قمره -
و فضلت انا بعشق بوح سهره
كان فاضل يعني يدوب سنتين
و نخلف بنت و يجي ولدين
لكن الدخلية محبتناش_
تركت فـ رصاصها بيحضن نبض عيون الحور
ملحقتش اقول :
لو كنتي فضلتي يدوب سنتين
يمكن هنغير ف الفساتين و انا هلبس بدلة عم امين
علشان معيش تمن التأجير
لو كنتي بخير / كنت ابدا اضحك لـ الدنيا
لكن الدخلية محبتنيش..
كسرت بزعيقها ازاز النيش و رمتني فـ أوضة بمنافعها
فـ فضلت انا حاضن في التلفون
مستني مكالمة روح كارتون
فستان مجنون / اتمنى يكون لـ ملاك غيرها
قبل اما يجس فـ مفاتنها
النبض بيهتف للأحرار
انا كنت ساعتها من الثوار
بهتف فـ كلاب الدخلية ..
- ليه رصاصكم مش راضي يفوت فيا
تالت فستان مبهج بجنان :
عمدان الصالة بترقص على احزان أنغام
زغاريط و هياص / على رقصة سلو
- عينِك حلوة
* دقنك احلي
" بيوطوا عليه اتنين م العيلة و عينهم بتعيط سهوه "
- جدك تعبان
الكادر فـ لحظة يكون بهتان
بيسيب المسرح للحكام
بتطمن ايده بـ كله تمام
ف بيجرى اوام علشان ما يفوتش فـ روح جده اخر جولة
و محاولة بتقتل ف محاولة.
- اوعاك تمشي
* انا قاعد على قلبك يا عبيط
- مين تاني هيحكي فـ قصص العيد
و انك جرسون و الثورة يموت فيها كام مليون
فساتين كارتون / عيل مجنون
بيحب فـ واحدة بتعشق واحد حاضن واحدة بتحضن اصلاً ناس تانيين
- هتسيبني لـ مين
-..............؛
انا واقف ع الناصية التانية وسط المجانين
و عيوني بتحضن فـ الفتارين و تطمن ايدي فـ فساتينها
ببيون بيدمع روج مشنوق
و صراخ مخنوق خارج من بدلة عم امين
بضحك و بعيط بني آدمين.
و الخلق بتصرخ مش فاهمين
ان الفساتين كات خلق أساساً مش عايشين ..
ان الفساتين كات خلق أساساً مش عاشقين.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق