الثلاثاء، 17 يناير 2017

الحب مش بالكام .... بقلم محمد عشرة

- بحبك .
= شاري ؟
- جدًا
= طب شاري إيه فيّا ؟
شاري جمال الروح
يا صبية قبل الجسد
يكفيكِ شر الحسد وشر عين الناس
- شر الـ أنا بسمعه ..
مشيتي كام خطوة فالشعرا اتجمعوا
فـ بدأوا بالتدوين من بس نظرة عين
أو يمكن الماشية
زي السفينة الراسية عـ شط بحر أصيل
أنا كنت شاعر مبتدأ
أو لسه فـ الأوصاف عويل
بدأت أدّون فيكِ كل ساعة كتاب
- رغم إن كان قُربنا فاصله يجوز أبواب
وكان مـ الـ صعب يوم وصَلك
قُليبي كان مرضان مارتحش إلا يجوز
من قُربك ومن مَصلك
فـ بدأت أحبك !
فـ ماتسأليش شاري إيه فيّا !
الحُب يا صبيّة مش بيعة أو شروة
الحُب ده ثروة للي يستاهلوه
فيه ناس كتير جاهلوه
عاشوا كما الأيتام
الحب مش بالكام
ولا حاجة مادية
الحُب من ربك حاجة كده هدية
الحُب إدرنالين يفرز أوام شوقه
من هوّ أو هيّ
الحُب ده هدية من رب سابع سما
نازل بخلق الأرض ليكِ وليا أنا
سبحان من خلي حبك ليا فرض
أحبك أكتر ألقيٰ أكتر بيكِ هنا
فـ ماتسأليش ازاي أنا مـ الأساس شاري
لقيتك ليا كل النور وأنا فـ الظلام ساري
،،
فـ الحب مش شروة أو بيعة جوه السوق
الحُب حاجة لفوق شاذة عن الدنيا
الحُب هو الدنيا لكان بناس تانية
ناس فاهمة مشاعرها بتخاف عـ غيرها
تموت عشان الغير
الحب هو الخير والخير بشوفه فـ بنتي
الحُب هو الدنيا والدنيا هي إنتِ
فـ ماتسأليش ازاي أنا هشتري بنتي
وماتسأليش ازاي أنا هبقي أخ وأب
ما الـ طلب من عبد هيسوي إيه جنب
إنسان طلب من الرب !
فـ ماتسأليش ازاي وليه يا حلوة بحبك
لإني والله ما أعرف بحبك ليه
أنا شوفتك فـ قولت هكونلك
وهكونلك فـ شرع الحب بتبقي جايز وعد
ووعد أي إنسان بيبقي فرض عليه
فـ أرجوكِ لا تقلقي أنا عُمري ما هسيبك
لو ساعة حتي فـ يوم
أصل الـ جنبه حبيبه مش زي الـ كان منه
سنين يا ناس محروم !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق