الأحد، 15 يناير 2017

مش هتفرق صدقنى .... بقلم الكاتب الساخر محمد راضى

- خطوة عزيزة يا ابني
-- يعز مقدارك يا عمي
- خير إن شاء الله؟
-- كل خير.. انا بس كنت جاي اسأل على الانسة هدير بنت حضرتك.. اشوفها مخطوبة ولا لأ
- لا والله مش مخطوبة، ولا حد حاجزها ولو عاوز تحجز معنديش مشكلة خالص
-- أحجز إيه.. هو انا جاي أأجر عربية؟
- مش هتفرق صدقني
-- طيب يا عمي، طلباتك ايه؟
- عاوز كلام من الاخر ولا هتفاصل معايا؟
-- انت ليه محسسني إني بشتري جزمة؟
- مش هتفرق صدقني.. وعموما لو عاوز تشيل بجد فماتغلاش عليك.. نقول ٢ مليون مهر، بس تجيب الشبكة من داماس او لازوردي.. وفيلا بـ٣ جناين.. وعربية مرسيدس موديل السنة، بلاش "أودي" عشان غالية وممكن تفتكر ان إحنا بنستغلك
-- ........؟!
- بس شرطي الوحيد بقى ان يكون معاك جنسية غير الجنسية المصرية، لاني سامع انها هتتلغي قريب.. وطبعا فستان الفرح من باريس والبدلة من روما، و.... بس كفاية كدة احنا بنشتري راجل.. وكمان إحنا ناس إصحاب مبادئ وما بنجوزش بناتنا غير للي يدفع أكتر
-- انت ليه محسسني إنك تاجر رقيق؟
- رقيق ولا غليظ هاهاهاها
-- ما تقولش الافيه دا تاني لو سمحت
- حاضر
-- انا عاوزك تحسسني انك اب خايف على بنته وعاوز مصلحتها مش بتبيعها للي يدفع اكتر!
- مش هتفرق صدقني
-- بس دي بنتك مش جاموسة عندك هتبيع وتشتري فيها؟
- انت عارف بنتي دي مكلفاني كام لغاية دلوقتي؟
-- كام؟
- بامبرز بس بحوالي ٧٠ الف.. وبتاكل ٣ وجبات في اليوم بمتوسط ٢٠ جنيه للوجبة يعني ٦٠ جنيه في اليوم وهي عندها ١٩ سنة والسنة فيها ٣٦٤ يوم يعني ٣٦٤×٦٠×١٩ يساوي همممممممم ٤١٤ الف و٩٦٠ جنيه وتقدر تطلع الالة الحاسبة وتحسب ورايا.. دا غير البريك بين كل وجبة ووجبة والفاكهة والحلو وخلافه يعني قول الاكل كله نص مليون
-- ............؟!
- واشتريت لها لبس من يوم ما اتولدت لغاية دلوقتي بـ.... ثواني كدة عشان نسيت.. يا سعاد هاتي الاجندة الحمرا من عندك
-- اشمعنى الاجندة الحمرا يا عمي؟!
- عشان دي الاجندة اللي انا مسجل فيها حساب هدير من يوم ما اتولدت لغاية دلوقتي.. وفيها كشف فواتير لبسها عشان تتاكد بنفسك
-- لا يا عمي.. مالوش لزوم
- مالوش لزوم ازاي؟ لا طبعا لازم تعرف انك واخد حاجة نضيفة ومش مضحوك عليها فيها
اهو الكشف اهو ومرفق طيه الفواتير.. عندك لبس صيفي بـ ٤٨ الف ولبس شتوي بـ ٩٧ الف.. وبـ٤٠ الف بس اطقم سواريه عشان تروح بيها الافراح لان هي -الشهادة لله- مالبستش سواريه ولا راحت افراح غير مؤخرا
-- مالبستش سواريه غير مؤخرا ليه؟
- عشان توقع المغفلين امثالك
-- .........؟!
- نخش بقى عالمواصلات
-- مواصلات!
- اه مواصلات.. وهي لو بتمشي كان زمان كرشها بقى كدة؟! بنتي ركبت مواصلات طول حياتها بـ ٥٤ الف جنيه.. منهم ٥٠ الف تاكسيات واوبر وكريم والاربعتلاف الباقين اتوبيسات نقل داخلي وميكروباصات وخلافه
-- تمام
- مش فاضل بقى غير احسبلك اهم بند
-- اظن هتحسبلي العيديات اللي اديتها لبنتك في الاعياد والمناسبات وهتحسبلي تمن بيض شم النسيم كمان؟
- تصدق انت اللي بيض عشان بتظن في واحد هيبقى حماك الظن دا.. انا عمري ما احسبلك الحاجات الصغيرة دي
-- انا آسف يا عمي
- اسف ولا مش اسف.. مش هتفرق صدقني
-- طيب اهم بند ايه؟
- التعليم.. انا صرفت على علام هدير كما هو مدون بالدفاتر وثابت بالاوراق هممممممم ١٠ الاف حضانة وابتدائي.. عشرين الف اعدادي.. ٢٠ الف اولى وتانية ثانوي.. ١٠٠ الف تالتة ثانوي لوحدها، وبعد كدة مجموعها كان يدخلها معهد خدمة اجتماعية، فقررت اسرحها في الافراح تجيب عدلها اللي هيعوضني الفلوس اللي صرفتها عليها دي كلها
ايه نقرا الفاتحة؟
-- لا ياعمي.. انا آسف مافيش نصيب
- طيب نقول مليون بس
-- لا يا عمي والله كان على عيني
- طيب شيل نص المصاريف وانا النص التاني
-- انا شاب في بداية حياتي وماعيش المبالغ دي!
- معاك كام طيب؟
-- انت جاي تقلبني في اللي معايا وخلاص؟!
- لا والله بس عاوز اشوفلك حاجة على قد اللي معاك.. ثانية واحدة، عندي ليك عرض هيعجبك
يا سعاد.. هاتي الاجندة السودا من عندك
-- ايه الاجندة السودا دي كمان؟
- دي بتاعة سعاد.. هي صحيح قد امك بس تتميز عن غيرها بعامل الخبرة.. واقسم بالله انا صارف عليها اكتر ما صرفت على هدير.. بس انا هحط في اعتباري انها مستعملة وخدمتني ٢٠ سنة فمش هاخد منك فيها غير ٢٠ الف
- بس دي مراتك؟
-- كانت مراتي.. يا سعاد، انتي طالق يا سعاد.. ايه يا عريس نقرا الفاتحة؟
- يعني ابقى جاي اتجوز البنت تجوزني امها؟!
-- البنت ولا امها، كلها شكليات.. مش هتفرق صدقني

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق