السبت، 7 يناير 2017

انا الانسان .... بقلم حسن محمد

بيقوله البعد والمسافات بيطرح م القساوة بيوت
وان القلب طول الوقت
بينزف في الوريد نبضات تقلل من رصيد العمر
وان البحر لما يثور بيحدف ع الرمال موجه
انا الورد اللي من خوفه يبات مكسور / طرح شوكه
انا الشجرة في وقت خريف / وانا العصفور
انا الطاير بحريه بلف بلاد بطوف اوطان
ورغم اني شريد جدا ماليش ماوي
فكل مدينه بدخلها / بفكر فاللي قبليها
واقول اشتقت
انا العقرب في ساعة الحيط / ذليل الوقت
بلف في دايره مقفوله لحد ما ادوخ
وبرجع تاني م الاول مكان ما بدأت
انا الواد اللي قال صدقت ..
بان الضلمه حضن امان
وان البنت لحن كمان
وان في يوم هلاقي مكان يعوضني حنان امي
انا اللي سمحت لدموعي تغرقني ويصرخ م الوجع كمي
انا اللي زرعت فى مشاعري شجر صبار
يزيد همي
انا اللي صرخت يا بلادي في وش الظلم
ماتتلمي / وحسي انك حذلتيني
مشاعري وطيني مش ليا
انا الليل اللي تأه قمره وكتروا السهرانين فيا
انا الواد اللي من غلبه بتحضن ودنه هاند فيري
وعايش جوه اغنيه
بيرسم فالضا احلام
ويخلق م الخيال اوهام
ولما في يوم يضيق الحال ودمعي يرج في عنيا / انا مابكيش
وبطرح ع الورق اشعار
بعري في روحي للجمهور
وبكتب ع اللي حاسس بي / وبنحت نفسي بالمطوه
انا القطر اللي قضبانه تملي بتسبقه بخطوه !
انا الصوره اللي منسيه
في محفظه جلد مطويه بقالها حوالي ست سنين
انا المخدوع بناس ياما
مسوخ علي شكل بني ادمين
انا اللي بضحك المخاليق باشعاري
بحاول اخطي اي روتين
فانا اسف لان المره ده مصمم ابكيكم
انا الكلب اللي بات يعوي في حواريكم
عشان يحميكوا م الاوباش
فحدفتوه بطوب وزعيق
انا القشه اللي بتعلق فاي غريق
عشان عشمان اموت ولا اعشش يوم بينكم
انا الحارس علي عقاركم وسكانكم
انا العامل بتاع الشيشه ع القهوه يرصلكم
حجاره وغلب م الدنيا
وبالاجبار وغصب عن حبابي عنيا
يسخن فالحجر ليكم
يدوق المر قبليكم / وصدره بيتكتم دخان
انا الانسان و انا الشارع و انا الشاعر
وانا البيت اللي اوحاله عشان يبدا فهذا النص
انا التوب اللي كان واهب
قماشه عشان يدفيكم وشوهتوه بسن مقص

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق