السبت، 7 يناير 2017

مسيحي بس محترم

#مسيحي_بس_محترم
مرة سمعت الجملة دي من واحد وانا صغير ، وساعات كنت باسمع حد يقول " ده دكتور مسيحي بس شاطر " ، وكلام تاني كتير حصيلة الميثولوجيا العفنة ، أم سمير جارتنا ف الاسماعيلية كان عندها ولدين مينا وسمير وجوزها الاستاذ عبده جاد ، كانت محامية وكانت أمي بتقضي نص اليوم ف الكلام معاها ، سمير كان معايا ف الفصل وماكناش بنفترق يمكن الا ف حصة التربية المسيحية والاسلامية ، كان بيبصلي بصة عجيبة قوي وهو بياخد شنطته ورايح فصل تاني علشان يحضر حصة الدين ، مرة من المرات اخويا ف لعب الكورة بدون قصد وقعه واتكسرت رجله ، ابوه انفعل جداً علي اخويا لكن طنط نادية " أم سمير " زعقت أكتر وهي بتقوله " ايه يعني ، اتنيل اتكسر هيتجبس واسبوعين يبقي قرد " وبدأت تراضي اخويا وكإنه هو اللي اتكسر مش سمير
ف بيت أم سمير روحت زعلان بعد ما أمي ضربتني ف مرة ، وأكلت كيكة من ايدها كتير ، وكنت بزوغ من المذاكرة عندها ، مرة الادان جه ف القناة الأولي وانا عندها مينا قلب القناة بسلامة نية طفل ، بصتله بصة انا عمري ماهنساه والولد تلقائياً رجّع الادان ، أكتر من مرة الاقيها بتستشهد بآيات من القرآن بحكم عملها كمحامية وكانت ف مرة اعنف من أمي عليا لما عرفت اني غير منتظم في الصلاة
كلام كتير عن قعدات رمضان معاها ، والعيدية اللي كانت بتدهالي ، واللعب ف عيد ميلادي ، وبيتها المفتوح ف وشي دايماً لدرجة اني لما كنت بارجع من المدرسة بدري وابويا وامي مش موجودين كانت تدخلني عشان آكل واقلع الشنطة وادخل الحمام
الست دي وحشتني قوي ومش عارف ف بيتها القديم ولاعزّلت ، بس عموماً عاوز أقولها حاجة يمكن البوست ده يوصلها عن طريق الصدفة البحتة
" عمري ماشوفت مسيحية وانا مسلم انا طول عمري بشوفك مؤمنة وانا زيك "

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق