الثلاثاء، 27 ديسمبر 2016

قصيدة : بقولك أيه ... بقلم الشاعر محمد كحيله

بقولك ايه
بتعزف ليه خيوط معزوفة من همسك
فيصرخ لحن من أمسك
يصحى فيك وجع مدفون مهوش حاسك
ملامح حسك المئنون بيوصل لحنه جوايا
وانا والله ويايا وريد بيئن بيك ويزيد
بحبك وانت عنى بعيد
لكنى تعبت م التجديد وم الألحان
فتحت فقلبي ١٠٠دكان
حاولت كمان ابيع احزان
لقيت الحزن مخزونه ما بيقلش
داويت اوجاعى بالحرمان يزيد الجرح ما يخفش
بتعزف ليه
وليه بتحن لغنايا وانا مملكش اوَصَل صوتى بالمغنى
واغنى لمين ومين تانى هيسمعنا
بتعزف ليه وليه بتزيد فى اوجاعنا
زمان انا كنت بستغنى بحسك لما كان موجود
زمان انا كنت بعزف عود وامتى تعود
ومن امتى ما بينا حدود
بتعزف ليه على جرحى وتفرد عزفك المعهود
يمين بالله انا منك وياما قلبي حن إلّك يقولك عود
ف ليه بتهون ما بينا وعود
نقضت بإيدك انت حبيبي اي عهود
بتعزف ليه وليه تبكى
وايه هيفيد وليه نرجع نعيد ونزيد
مُحال نرجع ولحنى رغم اوجاعه ومن باعوا
لكنه سعيد
بتعزف ليه ووجعك لسه برضوا عنيد
بلاش تعزف على الاوجاع
وبيع يا ابنى ده كله باع
مسيرك للوجع تتباع
بلاش تعزف عشان كل البشر خداع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق